Møte 06.12.2017

 

 Møtet ledes av presidenten.


Gjest og kveldens foredragsholder er Ola Larsen, han forteller om sin virksomhet og sine planer.

 

Innledningsvis holder Asbjørn Greiff et 3 minutters innlegg. Han beretter om den nylig åpnede direkte flyrute  til Oslo.

Endringer i ruteplanen til Trondheim har nok ført til en betydelig nedgang av antall passasjerer fra Namsose og Rørvik til Værnes. Behovet for bedre kommunikasjon mot hovedstaden ble meget påtrengende. Widerø har imøtekommet ønsket om direkte forbindelse til Oslo og opprettet en direkte forbindelse. Dette gir en betydelig gevinst for foretningslivet i Namsos og Rørvik.




Kveldens foredrag er ved Ola Larsen. Han velger å snakke fritt om sin virksomhet.

Tidlig valgte han å arbeide i med elektronisk kommunikasjon fremfor å satse på et liv som professjonell musiker.

Han lyktes med å bygge opp en imponerende datavirksomhet. Utviklingen skjedde kontinuerlig fra enmannsbedrift til firmakjede Nordialog og Telebutikker i store kjøpesentrer. Virksomheten ble utvidet raskt med nye bedrifter mellom Sørlandet og Namsos.


Så kom det et fantastisk tilbud fra Telenor om å kjøpe hele virksomhet.

Nå retter han arbeidet sitt mot strukturering av lokale firma med ideer og kapital. Det investeres  nå i bedrifter i Namsos og utover i landet. I tillegg er han også blitt Salgsdirektør i Telenord.

Sjøl er han styreleder, det er det han føler at han kann best. Han kommuniserer jevnt med medarbeider via nett.


Men mest av alt bygger han på sine ansattes kunnskap. Han ansetter kompetente folk i alle ledd og gir dem krevende oppgaver.


Avsluttningsvis gis et bilde av tidens uendelige datastrøm som håndteres og analyseres av forskjellige aktører, blant andre av Telenor.

Det er et hav av informasjon i  i hverdagens elektroniske  kommunikasjon, i “Big Data“.

Denne datstrømmen gir et enormt impact i vårt liv. Det er et vev av elektroniske spur som legges igjen av oss brukere til en hver tid. Denne datamengden bare øker.


Forbrukerens vaner kan belyses fra ulike sider.  Forbrukerens handlingsmønster kann analyseres og ut fra det opprettes individuelle profiler av oss brukere.

Nå er det blitt anledning å finne tilbake til musikk, trommene sine og korps.